20.04.17

Урок української мови у 4 класі Закінчення іменників жіночого роду на –а(я) в родовому відмінку

Тема.  Закінчення іменників жіночого роду на –а(я) в родовому відмінку
Мета. Познайомити учнів з граматичною формою іменників жіночого роду в родовому відмінку, закріплювати знання про іменник як частину мови, вміння визначати відмінок іменників. Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.
Розвивати розумові здібності, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, вміння узагальнювати.
Виховувати інтерес до уроків мови, любов і повагу до своєї Батьківщини.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник «Українська мова 4 клас» М. Д. Захарійчук,
Н. І. Мовчун, картки для індивідуальної роботи, мультимедійна презентація до уроку, куб, опорні таблиці.

Хід уроку
І. Організація класу.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
Тож часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
-Сьогодні поглиблювати знання рідної мови ви будете зі мною.  А звати мене Ольга Олександрівна.
-Діти, а чи знали  ви що люди різних країн світу вітають один одного по-різному. Наприклад тиснуть руки, знімають взуття, деякі навіть труться носами. А я хочу доторкнутися до кожного і побажати Вам:
цінуйте, читайте, творіть, думайте, слухайте, плекайте, бережіть, розвивайте, здобувайте, розмовляйте, не забувайте, прославляйте рідну мову!
-Гаслом нашого уроку будуть слова Дмитра Білоуса
Коли забув ти рідну мову,
Яка б та мова не була-
Ти втратив корінь і основу
Ти обчухрав себе до тла
-Пропоную малюнковий план уроку.
-Що ви очікуєте від уроку?
ІІ. Каліграфічна хвилинка
Продовжіть прислів’я
Птицю пізнати по пір’ю, а людину по …мові
Мо ов ва
Мова
- Які прислів’я про мову ви знаєте?
Мова- багатство народу
Людина без мови , як соловей без пісні
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Робота з індивідуальними картками
2. Робота 3 учнів біля дошки :
*провідміняти слово мова
*дібрати споріднені слова до слова мова
*розібрати слово за будовою примовка
3. Мозкова  атака.  Гра  « Так  чи  ні ?»
-  Іменник – це  частина  мови?  ( Так. )
- Він  називає  ознаку  предмета ?  ( Ні.  Він  дає   назву  предмету.)
- Він  відповідає  на  питання  що?,  де?,  коли? (Ні.  Він  відповідає  на  питання  хто?  що?)
- Загальні  іменники  пишуться  з  великої  букви ? ( Ні.  З  маленької. )
-Власні  іменники  пишуться  з  маленької  букви ? (Ні.  З  великої .)
-Іменники  змінюються  за числами ? ( Так. )
-  Вони  мають  два  роди? Які? ( Ні.  Вони  мають  три  роди:  чоловічий,  жіночий,  середній. )
-Відмінювання – це  зміна  основи  іменника? ( Ні.  Це  зміна  закінчення. )
- Відмінків  сім ? ( Так. )
-  Початковою  формою  іменника  є  Родовий  відмінок? ( Ні.  Називний. )
- Кличний  відмінок  має  запитання ? ( Ні. Він  утворює  слова- звертання. )
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Якщо очі — дзеркало душі, то мова — душа народу. А хіба може жити будь-який народ без душі, тобто без мови?
-Прочитайте проблемне запитання  і дайте відповідь на запитання.
-Погляньте на виділені  слова і скажіть до якої частини мови вони належать ? (іменники)
-До якого роду належать ? (жіночого)
-Визначте  у якому вони відмінку? ( родовому)
-Визначте закінчення.
Отже два іменника  жіночого роду в родовому відмінку мають різні закінчення.
-Як ви гадаєте яка тема нашого уроку?
-Що ми сьогодні навчимося визначати?
Так дійсно тема нашого уроку: закінчення іменників жіночого роду на -а -я в родовому відмінку.
V. Сприйняття і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Словниковий диктант
- Завдання : виписати в стовпчик іменники жіночого роду на  - а(я).
(Фанера- деревинний матеріал у вигляді тонких пластин, якими обклеюють столярні вироби для їх оздоблення.)
Живе, фанера, широкий, дивитися, полуниця, межа,  круча,  загадкова, тиша
2. Взаємоперевірка
3. Спостереження та  аналіз  мовного  явища ( під керівництвом вчителя)
Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
-  Запишіть  іменники в родовому відмінку. Визначте закінчення.
- Який зробимо висновок про зміну закінчення?
-Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи та закінчення!
Глибина - глибини
Полуниця-полуниці
Межа-межі
Круча-кручі
Тиша-тиші
4. Колективна робота з підручником.
Уточнення   формулювання   правила (по   підручнику), вивчення правила і підбір прикладів.
          5. Робота з опорною таблицею.


                         Іменники жіночого роду на –а ( -я)
                                  Визнач основу іменника
на твердий приголосний                           на м’який приголосний
                                                                                      та ж ч ш

                             У родовому відмінку пиши
                          и                                      і          

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ.    Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності
1.Колективна робота над вправою 123
-Спишіть словосполучення, розкриваючи дужки, позначте закінчення іменників.
Взаємоперевірка
2.Самостійна робота над вправою 124
Хлопці-виписати лише ті підкреслені іменники, які в родовому відмінку
 будуть мати закінчення и
Дівчата - виписати ті підкреслені іменники, які в родовому відмінку
 будуть мати закінчення і
3.Словникова робота. Кубування
-Які рослини згадувалися у вправі?
-Що ви можете сказати про вербу і калину?
-Верба і калина – народні символи нашої держави.
-Давайте попрацюємо зі словом держава
-Я маю різнокольоровий  куб. На кожній грані є  завдання. Обираємо колір
1.Тлумачення
2.Синоніми
3.Словосполучення
4.Речення
5.Відмінювання
-Запишіть речення зі словом держава.
-Підкресліть підмет і присудок.
VII. Підсумки уроку
 -Що нового дізнались?
 -Чи збулись ваші очікування?
 -Які закінчення мають іменники жіночого роду в родовому відмінку однини?
 -Які з завдань найбільше сподобалися?
 -З якими труднощами ви зіткнулись?
-Чому, як гадаєте, вони виникли?
- Як їх подолати?
VІІI.    Домашнє завдання
С.28-повторити правило, с.29, вправа125-дібрати по 3 іменника жіночого роду на –а-я : назви квітів, дерев, птахів, визначити закінчення
Як парость виноградної лози,
 Плекайте мову. Пильно й ненастанно
 Політь бур′ян. Чистіша від сльози
 Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.

Немає коментарів:

Дописати коментар